måndag 16 november 2009

Intervju Med Per Widell !




Sitter här framför dumburken om man själv får kalla det så, alltså inte televisionen utan datoren som är så jävla inne & hype nuförtiden så man vill spy, En helt vanlig TisdagNatt med trasiga fötter efter dagens lilla skatesession utomhus!

Ja, jag vet att det är kallt ute men det funkar! Allt funkar om man bara vill! Det som får lida är lederna!

Har länge viljat ta mig en pratstund med en gamal räv vid namn Per Widell, som efter att nästan haft en lucka på 10 år från skateboarden hittat tillbaks och rippar på som han alltid gjort!

Det tycker jag är jävligt kul att se för Per har för mig (och jag tror många andra som är här ifrån mitt håll i länet) vart en mycket betydelsefull karaktär, som man var lite rädd för när man var liten kid under Ica i Hallsberg ( :) ) men när man pratade med visade sig vara en jäkligt skön lirare!


Jag har många skateboard minnen långt in i hjärnbalken som lagt sig där i flera års tid av Per när han skejtade på som en dåre på det glad (eller ledsna?) 90-talet!

Ett var när jag gick i klass 8 på Sjöängsskolan i Askersund, där hade dom äldre byggt en curb på skolgården o stallt fram ett picknickbord o lite andra prylar, jag kan minnas att jag en rast efter en helt meningslös lektion kom ut och får beskåda med mina egna ögon en Per W som filmar line med sin kompis med en "14kg´s kamera med fasttejpat fisheye"-stilen, Linen kommer jag aldrig glömma för jag tyckte den var så jävla fresh, Det var ollie nosemanual på picknickbordet, ss bs tailslide på curben o 3flip flat! HELT sanslöst jävla bra!


Minns han även skejta på som bara fan under Ica då det fortfarande gick och skejta kajerna och han matade på Fsflips,Bsflips och Gud vet vad ut för dom högre delarna, med inte ett enda fel i landningarna! Han välte en vagn en gång, en som man fraktar typ kartonger o skit i vid ena kajen så man kunnde köra på den som rail (Fanns rör på sidorna av vagnen), han gjorde typ FsLipslide,FsSmithgrind & Fs5050 på den, alla på första och det var typ första gången jag såg nån göra FsSmithgrind i verkligheten & man vart ett stycket "Öppen mun ner till knäna"-stilen, Klockrent!

Per kom ofta i sällskap av "Mr Kicksville" (Micke Strandberg, x-gitarrist i punkbandet The Pricks från Kumla,som även är en av grundarna till KicksvilleSkateboards b.la! Det var han som kom med idéen att starta skateboardmärket/företaget med några andra b.la Staffan Ahlström) & en som kallades "Palle" (Jimmy Parlin), som var riktigt bra på & skejta de också, Vet inte vad Palle gör i dagens läge men Micke brukar vara med o rippa på när det är "Gubb-Skate" på BrädCentralen på Onsdagkvällar, Då är åldergränsen +26 för att entra! Grymma grejor med andra ord!

Det s.k äldre gänget gillade att dricka bärs & röka cigg när dom skejta, Och som liten kid tyckte man då det var s.k "farligt", sen är det upp till var & en o bestämma om man vill göra sånt eller inte, men det gav väl nån slags image om "coolhet" =)

Dom hade förövrigt några som hade nya brädor,skor och kläder och såg så "rätt" ut men några trick skådades aldrig av dessa, dom hade mer intresse av rökringar & folköl-race ev Gamnackar. Skateboard är icket mode för min del iaf, Det är en del av dig som man kommer ha svårt att ta bort när man blir äldre o stelare, tror jag. Man kommer ju tänka skate tills man dör!

Han var då & då på vårat gamla skejtställe i Åsbro som vi döpte till "OllieHoppet" (fint hopp om livet?) eller "Gamla Vägen" för alla curbs,bank o platåer stog på en gamal risig väg som var avstängd o som vi i ÅSF (ÅsbroSkateFörening, Kan Ni ens tänka Er att något sådant har funnits?!) fick hyra för 50 öre kvartalet eller nån sån dära summa, typ 1kr eller nåt hehe, Där rippa han alltid på som Satan själv, Fsflip´s to tail i bankcurbs som satt som lim under skorna osv! Man var kid och visste att när De äldre kommer, då ska man sätta sig och titta för det kunnde hända precis vad som helst! Man blev inte så bortskämd med det lilla man hade härikring och skejta på kan man säga!

Han var så jävla rå och är fortfarande grym på brädan & det är jäkligt roligt och se dig på brädan igen Per, Stor insperation har han skänt & skäner bort på & av brädan sin!

Jag bara måste fråga hur många Danska Vestfyven 2,8% drack du egentligen i dina ungdomsår! =) Fan, jag tyckte den flaskan var över allt o ingenstanns hela tiden under 90-talet haha! Majsfolkisar som var så goda, SÅ goda!

Så nu orkar jag inte dalta om förr i tiden för det har jag inte tid med (?) så nu sätter vi igång en liten interljuv på 20st frågor till Brädkonungen Från Örebro/Askersund!

Varsegoda!
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Här kommer svaren på alla eminenta frågor.

1.Ålder,namn,Födelseort,Nuvaranade bostad/ort:

Född -78 (31 år för alla dumbommar som inte kan eller orkar räkna!), Föddes i Örebro men uppvuxen i Askersund. Nu bor jag i Örebro sen drygt 10 år tillbaka.

2.Första kontakten med Skateboard? Första bräde´s Setup Och var den kom ifrån, Såg du en film ex & köpte du skejten på Loppis ex osv:

Såg säkert nåt klipp på sportspegeln eller nån sån skit, och sen tjatade jag mig till nåt gammalt skit i plast, jag kommer ihåg att den var röd och inte hade nån grippa, bara två räfflade delar. Efter den så avverkade jag X antal Taiwan bräder som vi kallade det, och sen efter ett par år och många timmars tjatande, tjurande, bölande och skrikande så fick jag en Powell Peralta, Ray Barbee med Indipendent truckar, Spitfire hjul och kullager av bortglömd sort. Vi köpte den på Vågrätt när det låg på Gammla gatan innan det flyttade till Olaigatan.

3.Varför Skateboard? Motivera dinen swar dack ja bite?

Varför inte? Det va kul och det gick fort i nerförsbackarna. Senare kom ju alla tricks och sånt och då va jag ju redan fast!

4. Efter att ha haft lucka i nästan 10 år, Hur kommer det sig att du är tebax på Skejten? =)

Det är för att Micke Strandberg och Staffan Ahlström bestämde sig för att starta Kicksville Skateboards. Jag tyckte att dom gjorde helrätt i att ta tag i en grej som jag vet att Micke gått och klurat på länge, så ville jag självklart stödja dom så jag köpte en bräda. Efter ett par taffliga ollies så märkte jag att det började komma tillbaka så smått och det räckte för att jag skulle fortsätta åka. Nu åker jag så ofta jag kan och orkar.

5. Något roligt skateminne respektive sämre?

Svårt att plocka fram ett specifikt minne, det roligaste är ju alla kompisar jag har täffat genom skejtandet, och självklart allt skejtande. Det blev många timmars nötande fram och tillbaka genom åren, mycket blod och svett!
Det värsta minnet var nog under Ica i Hallsberg när jag tappade brädan och landade med pungen först på en varuvagn vi hade tippat omkull och använde som rail. Det gjorde sjukt ont och jag har fortfarande ett litet ärr bredvid vänster pungsäck!

8. Vad tycker du om Kicksville Skateboards och Mr Kicksville´s initsiativ till att starta detta cleana märke? Du kanske vet lite om hur det hela startade efter som du känner hjärnorna bakom märket osv. (Mr Kicksville ska man försöka ta ett par ord med också när man får tag i den mannen! Du kan väl hälsa om han finns på nätet o få tag i på nåt vänster så kan det ju lösas rätt så fort, Kul vore det också framför allt!)
Kicksville är, som jag ser det, det enda skejtmärket! :)

I övrigt så hänvisar jag till fråga #4

9. Nämn 3 saker Du inte skulle klara Dig utan en dag!:

Snus, kaffe och Anneli! Hahaha... Ostigt som fan men det är ju sant!

10. Hur många Skador har du drats med sen start, Nämn någon som är värre än den andra ( En slam som du kommer minnas resten av livet tex eller en värre skada (Om du haft en sådan dvs!):

Det värsta är nog inte värre än ett brutet revben, eller kanske utslagna tänder. Men det som gjorde lätt ondast förutom pungsmällen så var det när jag va uppe på en curb och bestämde mig för att däruppifrån vända upp o ner på mig själv och ta emot mig med hakan! Såg ut som en av bröderna Dalton i två veckor!

11. Street,Böj eller Vert eller Allround?:

Street och lite miniramp är allt jag kan/kunde.

12. Hur tror du Skateboard kommer se ut om 10 år? Och hur tycker du Skejtingen ändrast sen 95-Nu?:

Det vettifan, förhoppningsvis så har Michael J Fox rätt och alla har hooverboards eller nåt liknande. Det har ju aldrig slutat att förändras, och det hoppas jag att det inte gör. Det är ju en stor del i varför det är så tilltalande. Olika stilar, olika trix har sin tid liksom. Och alla åkare har sin egen stil, gör tricken på sitt sätt liksom. Det va ju en period på -90 talet då alla hade lika små hjul som kullagren typ, fattade aldrig vad det va bra för. Såna grejer kommer ju och går.

13. Med eller utan OST på midnatts mackan? ;):

Haha... jag är gammal, om jag är uppe på natten så är det för att pissa runt fyrasnåret.

14. Vet att du spelat i en massa punkrock band och dylikt förr i tiden! Nämn några om dom och något roligt konsert minne ochom tiden i dom skitiga replokalerna i Askersynd/Örebro.:

Hehe... Det va ju musiken som tog överhanden från skejtandet i slutet på tonåren. Spelade i alla möjliga band i Askersund, Jonny Wong, Mockasinernas vänner, The Wildcards mm mm. Strax efter jag flyttade till Örebro började jag spela med Speedking, jävulskt ös och fett med rock n' roll. Spelade ett tag med The Elephants och sen Cowboy Prostitutes och med dom banden gjorde jag ett par turne'er, mest i norden och södra europa. Därifrån kommer nog det roligaste minnet oxå men det är för mycke för att plocka ut en grej.

15. Varför tror många äldre som en gång i tiden vars enda kall i världen var att åka skateboard, helt plötsligt lägger av och helt plötsligt infinner sig i att börja rulla igen? Motivera svaret Tack!:

Vet ej. Det är ju individuellt. Jag började för att Micke och Staffan körde igång Kicksville!

16. Vilken är din absoluta Favorit Skatefilm genom tiderna (nämn gärna åkaren och kanske nån line/del som betytt mycket för dig!) (Vet att det kan vara svårt att komma på men alla har alltid nån eller någon som dom blir in bounded whit!):

SHIT. Grymt kul film och det va där Jackass föddes! Nu är ju det här fel svar men skit i det!) (När dom festar i Blöjor-sektionen är nog inte så lätt att inte minnas från den filmen! SITR.TK)

17. Vad tycker Du om Skateintheramp.tk?:

Svettig ost sida! Skitbra med andra ord.

18. Om Du vanna 10 miljoner på Lotto imorgon, Vad är det första Du skulle göra när du fått pengarna i hand?:

Säga upp mig från jobbet och supa ner mig!

19. Slutligen: Hur länge tror du att du kommer skejta själv Och tror Du att du kommer vara delaktig i "Skate-kulturen" tills du dör?:

Jag kommer nog att åka på den nivån jag åker på idag tills jag får för ont för att göra det, och blir det några småPers i framtiden så kommer dom alltid att ha tillgång till en Kicksvillebräda!

20. Tack ord, Visdomsord samt "Inga Tack Till:":

Den hoppar jag respektfullt över.

Bonusfråga!: Vilken är din absoluta favorit OST! =) Samt: Tror du på Spöken,Andliga väsen, UFO´s , GUD eller Mr Devil Himself? Om Du fick träffa GUD över en fika, Vad skulle du be han att göra för att förbättra världen, Respektive Satan! Tell Alla som läser sidan!:

Jag är nog mer en pastejgubbe.
Jag har sett ett spöke en gång. Men att "tro" är så jävla religiöst så det väljer jag att ge fan i!
Då skulle jag nog kasta kaffet i fejjan på honom och gå, han skulle veta varför! Det va ju en högst hypotetisk fråga!

Peace!

/Per
-------------------------------------------------------------------------------------------------

http://www.myspace.com/speedkingdom <----- Länk till ett av Per´s gamla band! ------------------------------------------------------------------------------------------------- Jag & SITR.TK´s Crew tackar & buggar för att Du tagit dig tid att svara på frågorna som jag inte ens själv kom ihåg att jag stallt, men det är väl så det ska vara i dagens läge, tycker Ni inte? =) ------------------------------------------------------------------------------------------------- Bildtexter uppifrånonerbitch!:1.Per W Konung´s Style! 2. FS AIR! @ BrädCentralen. Örebro. Photo: Micke "Mr Kicksville" Strandberg 3. Fs Tailslide @ "Lagret". Örebro Photo: Micke "Mr Kicksville" Strandberg

Nedan några trick med Perra från "Lagret"! Filmat (Stort Tack till Jonas "Kiruna" Henriksson för lånet av Vx1an!) av Sebastian Jäntti, nångång under 09! In Ya Face Ma!!! -------------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Fred!
B-S